vervolg Panama City - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Marian Harmes - WaarBenJij.nu vervolg Panama City - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Marian Harmes - WaarBenJij.nu

vervolg Panama City

Door: marian

Blijf op de hoogte en volg Marian

16 Januari 2014 | Panama, Panama-stad

Ik begon vandaag met een grote blaar op mijn teen !Mijn voetjes zijn helemaal niet gewend om al in Januari een hele dag op teenslippers te lopen..... Dan maar mijn sandalen aan ...wel niet zo charmant maar het loopt goed !! We lopen toch gauw zo´n 5-6 uur op een dag !! Dus naar de fitness hoeven we niet he ......
Vandaag 13-1 stond Panama Viejo op het programma Dit is een ruiine van Panama City uit de 1700 met in het midden een oude Cathedraal met uitkijktoren. Vanuit daar heb je een prachtige gezicht over de skyline van Panama City met de enorme gebouwen. Zal straks eens kijken of het lukt er wat foto´s bij te zetten. Zal Willempie mij vast wel ff bij moeten helpen , want ik had dus een uurtje geleden mijn hele verhaal klaar op de tablet....... en toen was ik het opeens kwijt grgrgrgr.......
Ik kon het daar niet op opslaan....... Dus nu zit ik in het hostel achter de grote computer en hoop dat het nu wel goed gaat !!
Wij hebben waarschijnlijk een goed gevoel om de ´red area´s´op te zoeken want toen we vanaf Panama Viejo terug naar het centrum wilde lopen....... ,liepen we dus verkeerd .....en al gauw na een paar minuten werden we ingehaald door een politieauto die ons vroeg in te stappen omdat we in gevaarlijk gebied waren !! Dat was dus de 2de keer !!
De politie mensen waren heel aardig en wezen ons de juiste weg en een stukje verderop werden we er weer uitgezet !!
Ja... hoe kunnen we dat nu weten ....er staan geen bordjes hoor !!
Er blijken hier dus meerdere onveilige gebieden te zijn maar ja dat hadden ze ons niet verteld he .......
Daarna zijn we langs Panama baai gelopen en hebben zelfs op een rotspunt vlak langs de kust Pelikanen gezien !!Een prachtige route !!
Zondag was het vrij rustig op de straten maar nu is het een gekkenhuis Veel getoeter,veel bussen en auto´s en nog meer taxi´s en tussendoor krioelen er veel mensen.....
Er zijn weinig terrasjes hier.... De mensen zitten zeker liever binnen in de airco !! maar gelukkig zijn er wel volop bankjes zodat we toch wel hier en daar buiten kunnen uitrusten om alles eens rustig te bekijken en ik natuurlijk in het zonnetje kan zitten !!
De temparatuur is hier rond de 30 graden maar met een windje ...dus goed te doen !!
De volgende dag zijn we naar 3 eilandjes geweest vlak bij Panama City Ook vanuit daar had je weer een prachtig gezicht over de skyline en weer hebben we heel wat kilometers gelopen.....
We hebben daar ijs koffie en chocolade gedronken Die moeten we vaker weten te vinden.... want dat was heeeeerlijk !!
Op de terug weg kwamen we bij het busstation bij een enorme shoppingmal. Er stond zelfs een complete draaimolen in en overal grote beesten voor het vermaak van de kids !! en heel veel etens tentjes waar het gigantisch druk was !We hebben het idee dat de bevolking veel buitenhuis eet, althans de mensen die het kunnen betalen.
Ook hier is er een groot verschil tussen arm en rijk !!
De armen eten ook wel buitenshuis..... maar die zie je in de vuilnisbakken zoeken !!
De volgende dag zijn we naar Casco Antigno geweest. Een groepje scholieren die we de weg vroegen hebben ons er naar toe gebracht want ook dit was weer moeilijk te vinden.......
Het is een gebied dat op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. Veel mooie oude kerken en gebouwen.smalle straatjes en leuke pleintjes.
Ze zijn druk bezig het in oude staat te herstellen.
Omdat we van de hostel eigenaar gehoord hadden dat er vlakbij een rode zonegebied was en we dus niet voor de derde keer de fout in wilde gaan .......... hebben we maar een taxi terug genomen !
Verstandig he !!!

Ik moet nog even kwijt dat we s´morgens tijdens ons ontbijt meerdere kolibri´s hebben gezien en andere mooie gekleurde volgeltjes en zelfs 2 eekhoorntjes !! en dat midden in een drukke stad !!
Er zijn hier veel mooie palmbomen en stukken groen in de stad.
Alleen jammer dat er ook veel zerfafval ligt .......

We gaan ons nu klaar maken voor de busrit naar SanJose We hebben er al een nieuw hostel besproken ...We gaan vanavond om 11 uur rijden en 16 uur later hopen we er aan te komen !!!!!!
We moeten er wat voor over hebben om bij Sabine te komen he !!!

Het volgende avontuur komt dus uit Costa Rica

• 17 Januari 2014 - 00:35

Daggie:

Klinkt leuk zo allemaal! Wat maken jullie een hoop mee zo op een dag! Leuk om te lezen dus vooral blijven schrijven. Veel plezier nog tijdens de reis naar nicaragua!

• 17 Januari 2014 - 11:27

Leo:

Goed geschreven...we volgen jullie op het pad van avontuur

• 17 Januari 2014 - 13:02

Suus En Lugano:

Wat een leuk verhaal. En pak maar gewoon de taxi ja haha! Kus van ons

• 17 Januari 2014 - 16:14

Kees & Joke:

hoi Wim & Marjan
    veel gezien lees ik o maar ok uitkijken voor de gevaarlijke wijken
    dan is mahmutlar dan toch veilig ?
    veel plezier en veel foto,s maken kunnen we in april kijken

• 17 Januari 2014 - 17:24

Frans En Petra:

Prachtige ervaring, maar als we het zo lezen hebben jullie al een paar keer veel geluk gehad, wees voorzichtig dit zijn heel bijzondere landen. We hopen jullie wel weer heelhuids thuis te zien!!!

• 17 Januari 2014 - 17:52

Bianca:

Hoi Marian en Willem,

Gaaf hoor, leuk om zo te lezen wat jullie daar allemaal meemaken!

• 17 Januari 2014 - 18:47

Wout:

Als jullie zo door gaan met die avonturen zien we jullie niet meer terug

• 17 Januari 2014 - 22:45

Anneke Nagelhout:

Leuk hoor om je verslag te lezen, ik ben benieuwd hoe je na 16 uur uit de bus stapt.......

• 18 Januari 2014 - 10:37

Monique Van Eck:

Oh oh oh wat een gevaarlijk stel zijn jullie toch soms! Doe voorzichtig en heel veel plezier bij jullie kindjes straks! XXX

• 18 Januari 2014 - 11:42

Edith:

Je schrijft het heel beeldend, leuk om te lezen. Lange reis naar costa rica maar niet zo gevaarlijk als Panama city. Wij zijn daar ook geweest en je zal daar genieten van de rust. Gr.

• 19 Januari 2014 - 00:07

Sonja:

hi Marian en Willem. We hebben eindelijk jullie site gevonden. We begonnen ons al zorgen te maken,haha. Niet dat de verhalen maken dat de zorgen voorbij zijn. Respect voor jullie moed hoor. Wij gaan gewoon veilig met een groep naar China. en hoe!, Zou onze tijd van winnen nu zijn aangebroken?

• 19 Januari 2014 - 13:35

Ria:

Hoi Willem en Marian, wat leuk dat julie een reisverslag gaan bijhouden. Zo te lezen zullen jullie je niet snel gaan vervelen;-) gaaf hoor, al die nieuwe ervaringen. Spannend en leuk. Fijne tijd daar met elkaar. Liefs, Piet en Ria

• 19 Januari 2014 - 16:56

Rob:

Ik word al moe als ik dit allemaal lees , hoe is het bier en de wijn , lijkt me essentiele informatie :)

• 19 Januari 2014 - 23:26

Hans En Chris:

Wat een reis maken jullie! Wij volgen jullie vanaf dag 1.
    Kijk goed uit en neem wat vaker een taxi maar .......we genieten van jullie onverwachte avonturen.

• 25 Januari 2014 - 08:24

Marianne Ringeling-op Het Veld:

Hee Harmesje!
    Ik weet dat je van avonturen houdt maar je kunt overdrijven, tjongejonge, letten jullie wel even goed op! Natuurlijk spannend om mee te maken en je kunt het gelukkig navertellen maar.......Zo, hier sprak een verontruste Nederlander!
    Fantastische avonturen, mooie plekken, lange wandelingen en dat op teenslippers/sandalen! Ik ben nu al benieuwd naar jullie volgende reisverslag!
    ZOEN

• 25 Januari 2014 - 09:57

Jos En Lia :

Hoi hoi,
    Jullie moeten er inderdaad wat voor over hebben om bij je kids te komen hahha!
    Best spannend allemaal als je dit leest vanuit Nederland. Geweldig dat jullie dit doen !
    Geniet nog lekker maar blijf opletten.
    Liefs Jos en Lia

Verslag uit: Panama, Panama-stad

Marian

Wij zijn de ouders van Sabine harmes die sinds 2010 in Nicaraqua woont en werkt. Ze heeft in 2007 een eigen stichting opgericht Atelier favela om kansarme kinderen en jong volwassenen een kans te bieden op een beetje geluk.na eerst een aantal jaren in Brazilie te hebben gewerkt is ze in Nicaraqua beland Atelier Favela geeft lessen aan jongeren in kunst,muziek,dans,theater en acrobatiek.Ook is er regelmatig een leer/werk traject waardoor jonge mensen aan hun toekomst kunnen werken doordat ze duurzame producten leren maken. Kinderen die door armoede geen toegang hebben tot goed onderwijs kunnen zich binnen Atelier Favela ontplooien.Met behulp van veel vrijwilligers uit heel veel verschillende landen van de wereld kan zij haar stichting draaiende houden. Deze reis zal de tweede keer zijn dat we in Nicaraqua zullen zijn De eerste keer hebben we nog niet veel van het land gezien omdat Sabine toen zwanger was.Inmiddels woont en werkt ook onze zoon Wilmar daar en helpt mee met de stichting.We gaan genieten van onze kinderen en kleinkind Aiye en het land bekijken.

Actief sinds 28 Dec. 2013