SanJose in Costa Rica - Reisverslag uit San José Costa Rica, El Salvador van Marian Harmes - WaarBenJij.nu SanJose in Costa Rica - Reisverslag uit San José Costa Rica, El Salvador van Marian Harmes - WaarBenJij.nu

SanJose in Costa Rica

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Marian

20 Januari 2014 | El Salvador, San José Costa Rica

Vrijdagavond waren we om 2100 uur op Allbrook station om ons in te checken voor de Tica bus naar Costa Rica.
We zijn uiteindelijk een uur later en pas om 24.00 vertrokken !! Wat een chaos daar zeg ...rijen met wachtende mensen en gigantische koffers,backpacks en andere zooi !!
Eigenlijk zouden we achter elkaar zitten omdat de andere plaatsen allemaal bezet waren toen we het ticket kochten maar gelukkig zei de grote neger!!dat hij wel wilde wisselen toen hij zag dat wij bij elkaar hoorden !
Ik had al tegen Wiillem gezegd.... ik ga niet naast een vreemde vent zitten hoor ....maar gelukkig was dat niet nodig !!
Het eerste stukje ging goed alhoewel toen ik net wat lag te pitten kwam er een politiecontrole.... . Met schijnwerpers kwamen ze de bus in en werden al onze namen opgenoemd en wilde ze de paspoorten zien .
Okee is goed ....dan daarna maar weer ff verder dommelen totdat we bij de grens waren .......
Daar moesten we allemaal de bus uit en ook al de bagage !!
We moesten het naar een ruimte brengen en op een rij zetten en weer werden alle namen opgenoemd en toen kwam er een kerel volledig bewapend met een grote hond !! Die snuffelde aan alle bagage op zoek naar drugs!!Gelukkig heeft hij onze kaas niet geroken..... !!
We begrijpen natuurlijk geen woord van wat er in het Spaans wordt gezegd dus we volgen maar de andere mensen uit de bus .....
Ik durfde geen foto¨s te maken maar later bij een ander groep heb ik het wel kunnen doen ......Spannend hoor .....
Bij een tas bleef hij langer snuffelen en krabben en de eigenaar moest mee naar achter ...Zal wel loos alarm geweest zijn want ff later was ze weer bij de groep. Daarna alle bagage weer in de bus ! ppfff.....!
Maar dat was nog niet alles...... toen begon het wachten en wachten en nog eens wachten op een stempel !!
Weet je hoelang al die ongein heeft geduurd ...... 5 uur !!!en wat bleek later ...Dit was alleen om Panama uit te mogen !!!
Op zich gaat de tijd toch nog snel er is veel te zien en je maakt een praatje met andere mensen meestal in het Engels
Toen we een stempel hadden moesten we terug naar de bus die een eind verder op stond te wachten en echt ....toen begon het hele ritueel weer op nieuw !!!Nu om Costa Rica in te mogen !
Weer alle bagage uit de bus ....Nu moesten we zelf in een rij staan en werd alles handmatig doorzocht ......We waren al wat bang voor de kaas ,chocolade en al de zakjes zaden die Sabine zo graag wilde hebben ....Want je moet formulieren invullen dat je niets van dat soort spul bij je hebt .......o..o ...spannend....!!
Gelukkig vond de controleur het zeker te vermoeiend om de backpack te openen of we hadden een heel eerlijk gezicht .....want we mochten alleen met contole van de handbagage door lopen ....He he De kaas en rest hebben we dus nog .......
Al met al ging het hier sneller en duurde alles maar 2 uurtjes !!
Het was wel lachen....want ze konden Willem zijn naam Willibrordus Gregorius echt niet uitspreken !! De laatste keer zeiden ze alleen maar Harmes !! ha ha

Toen waren we in Costa Rica en dat was meteen te zien ...Veel bossen,palmbomen,vulkanen.dieptes en watervalletjes...Tussendoor nog ff een stop om wat te eten.... Het was hele mooie bus rit !!
en i.p.v 2 uur kwamen we pas om 7 uur in SanJose aan !!
Taxi naar het hotel en ff bijkomen hoor ....Was een rit van ruim 20 uur!!
Volgende dag kregen we heerlijk gebakken eitjes en konden we in de tuinkamer ontbijten !! Daarna zijn we SanJose ingegaan en hebben we heel wat kilometers gelopen !!Gebouwen,Kerken,pleintjes,parken winkelstraten Het is overal druk druk druk !!!
Er is een gezellige sfeer op straat veel artiesten die wat doen om wat geld te verdienen of mensen die op een kleedje spullen verkopen en die dat razend snel kunnen opruimen als er Politie aan komt !!
Heel veel mensen die lopen te schreeuwen om loten te verkopen of andere waar. Je kijkt je ogen uit .......
Om 4 uur hadden we afgesproken met ene Jos een Nederlander die hier in SanJose woont en een hotel heeft en Sabine heeft geholpen met de container verschepen.Hij heeft ons wat van de omgeving en zijn mooie hotel, wat nu zijn zoon runt laten zien. Hij is al 75 maar heel actief en hij heeft ook een project in Nicaragua zodat Sabine hem nog regelmatig ziet.
Hij heeft ons uitgenodigd om in zijn hotel met hem te eten.
Het was heel gezellig en we hebben heerlijk gegeten en gedronken en veel gekletst !!
De volgende dag, zondag.... Willem heeft Ajax kunnen zien !! Hier in het hotel hebben ze fox en na het ontbijt was Ajax-PSV live te zien.
Hij ook weer blij ...Ik heb heerlijk in het zonnetje zitten lezen......!!
Daarna weer de stad in en de rest van SanJose bekeken Niet echt de natuurparken want die liggen buiten de stad.
We kwamen op een gegeven moment in een enorm groot park/bos waar iedereen van alles aan het doen was... Sport,muziek, dans, een band speelde er,rollerskaten ,atletiekbaan,acrobatiek,fietscrossers, picknicken ,voetballen een vijver met waterfietsen,vissers en nog veel meer .... Zeker wel een paar duizend mensen waren er heel actief bezig. Was heel leuk om er door heen te lopen en overal te kijken iedereen zo bezig te zien. ......
S¨avonds Lekker pizza gegeten en nu weer in het hotel Het is hier nu zondagavond.Bij jullie 7 uur later dus midden in de nacht .....nog een paar uurtjes slapen voordat de werkweek weer voor jullie begint.......
We zullen aan jullie denken als we morgenochtend in de bus zitten op weg naar Nicaraqua ...
Ben benieuwd hoe deze reis gaat ......Zou een trip van 9 uur moeten zijn ......maar je weet het maar nooit !!!!

Tot het volgende avontuur vanuit Nicaraqua !!

• 20 Januari 2014 - 08:13

PETRA:

Goh, wat een verhaal weer. Jullie maken wel wat mee. Gelukkig heb ik jullie ook via Skype gesproken en zag dat alles gaat goed met jullie en zag ik Willem heerlijk relax voetbal kijken in de televisieruimte. Dus dat zit wel goed. Nu nog de laatste busreis en dan is Wilmar er die met de auto klaarstaat om het allerallerlaatste stukje naar Bien te rijden. Wat een tocht!! Geniet Liefs vanuit Zeewolde.

• 20 Januari 2014 - 11:16

Piet Zaat:

Ja, dat lange wachten aan grenzen is echt niet vreemd hoor, op vliegvelden valt het over het algemeen altijd wel mee, we weten er alles van als je op jezelf reist. De grens van Turkije passeren met je auto duurt ook al 2 uur en naar Syrië duurde Turkije uit 1 1/2 uur en Syrië in 4 uur en naar Jordanië weer. Maar wanneer je daar en beetje rekening mee houdt gaat het wel. Het is allemaal wat anders dan in een groot Europa. We zijn verwend. Je hebt daar nog geluk dat het altijd heerlijk weer is dus je kan je lekker vermaken. Je moet je alleen afvragen hoe busdiensten op deze manier nog een beetje op tijd kunnen rijden.
    Maar alles bij elkaar kost je dit maar één dag van je vakantie en die is dit keer drie maanden dus wat maakt het uit, hoort er allemaal bij.
    Genieten jullie maar heerlijk van deze reis want je zal het allemaal niet zo heel vaak doen en misschien gaan ook deze landen in de toekomst de zelfde weg op als Venezuela en is het helemaal niet leuk meer om zelfstandig zo te reizen. Ga maar heerlijk genieten bij Sabine en Wilmar.
    Goede reis verder, geniet van elkaar en van alles er omheen.
    Lieve groet vanuit Nederland en tot op skype,
    Tiny en Piet

• 20 Januari 2014 - 11:39

Ada:

We hebben af en toe smakelijk gelachen om het verhaal. Jij kan altijd nog schrijfster worden Marian! Ben je erg goed in. We zagen het echt voor ons hoe dat allemaal is gegaan.
    Een goede busrit vandaag en Leo en ik hoeven vandaag niet te werken hoor!!! Maar jullie mogen toch wel aan ons denken. ;-)
    Liefs

• 20 Januari 2014 - 11:45

LeoLvvelzen:

Ada kan jouw teksten echt spannend voorlezen. Ik heb van je verhaal 'genoten' en meegeleefd. Goed geschreven , hoor !!!!!

• 20 Januari 2014 - 13:42

Esther (Heijnen):

Hey Marian en Willem!

Superleuk de verslagen, je kunt heel beeldend schrijven hoor Marian, want ik zie het zo voor me allemaal!
    Heel veel plezier nog en hopelijk loopt deze reis wat voorspoediger ;).

Kussss, Esther

• 26 Januari 2014 - 18:14

Sonja:

leuk hoor om jullie avontuur mee te beleven. Dat van die grensovergangen komt ons bekend voor.Dat hebben we ook meegemaakt toen we Mexico uit en Guatamala in wilden. Wij hadden allen het geluk dat de reisleidster precies wist wat ze wel of niet kon zeggen, waardoor wij vrij snel de grenzen overwaren.
    Je maakt nogeens iets mee als je reist!
    liefs Rob en Sonja

Verslag uit: El Salvador, San José Costa Rica

Marian

Wij zijn de ouders van Sabine harmes die sinds 2010 in Nicaraqua woont en werkt. Ze heeft in 2007 een eigen stichting opgericht Atelier favela om kansarme kinderen en jong volwassenen een kans te bieden op een beetje geluk.na eerst een aantal jaren in Brazilie te hebben gewerkt is ze in Nicaraqua beland Atelier Favela geeft lessen aan jongeren in kunst,muziek,dans,theater en acrobatiek.Ook is er regelmatig een leer/werk traject waardoor jonge mensen aan hun toekomst kunnen werken doordat ze duurzame producten leren maken. Kinderen die door armoede geen toegang hebben tot goed onderwijs kunnen zich binnen Atelier Favela ontplooien.Met behulp van veel vrijwilligers uit heel veel verschillende landen van de wereld kan zij haar stichting draaiende houden. Deze reis zal de tweede keer zijn dat we in Nicaraqua zullen zijn De eerste keer hebben we nog niet veel van het land gezien omdat Sabine toen zwanger was.Inmiddels woont en werkt ook onze zoon Wilmar daar en helpt mee met de stichting.We gaan genieten van onze kinderen en kleinkind Aiye en het land bekijken.

Actief sinds 28 Dec. 2013