Ometepe - Reisverslag uit Rivas, Nicaragua van Marian Harmes - WaarBenJij.nu Ometepe - Reisverslag uit Rivas, Nicaragua van Marian Harmes - WaarBenJij.nu

Ometepe

Door: marian

Blijf op de hoogte en volg Marian

05 Maart 2014 | Nicaragua, Rivas

De afgelopen 4 dagen zijn we met Aiye op Ometepe geweest Een eiland in het meer van Nicaragua met 2 vulkanen erop.Op het eerste gedeelte zit de grootste vulkaan De Concepcion.1610 meter hoog met een laatste uitbarsting in 1957 en de tweede van 1400 meter en die heeft in 1930 voor het laatst gewerkt.Door de vele uitbarstingen in het verleden ligt het hele eiland vol met grote zwarte lava stenen maar de grond is wel erg vruchtbaar ....Wat een prachtige natuur geeft !!
Maar we moesten er dus weer met de boot naar toe .....Eerst met de bus naar Rivas ,dan de taxi naar San Jorge en daar lag de boot al klaar. Ze waren nog bezig allerlei zakken in het ruim te laten glijden.
We hadden nog een zitplaats beneden in het ruim .....daar waren we blij mee... wel gammele bankjes ,waar de binnenvering hier en daar helemaal van naar buiten kwam maar voor die paar cordoba kan je ook niet zoveel verwachten he ..... We zaten bij een schot vanwaar we mooi zicht hadden op het water .....
Die kerel pakte de onderkant van het schot helemaal in met zeildoek en de bagage ging op een verhoging Later begrepen we dius waarom .......!!
Het begon rustig maar eenmaal op vol water klotste het water naar binnen en zelfs hele golven kwamen erover heen ....
We zaten dus gewoon met onze voeten in het water en waren al gauw drijfnat door al het water dat naar binnen kwam zetten !!Aan het eind van de boor stond een kerel ook de hele tijd het water naar buiten te pompen.
Gelukkig zag Aiye de lol ervan in en moest steeds erg lachen als er weer een golf kwam !!
Maar okee we zijn er na 1 uurtje varen gekomen en toen op het eiland verder met de bus zo¨n 2,5 uur .
We hadden van andere mensen al gehoord dat de weg slecht was .......vooral het laatste uurtje .....hobbeldehobbel de hobbel .....
Je moet dat echt meemaken.... is niet te vertellen ..al de mensen en wij dus ook ... werden van links naar rechts en op en neer geslingerd maar wij hadden nog een zitplaats !! De bus gaat maar 2 keer per dag dus na een paar stops zat hij al mutje vol maar ze bleven maar mensen naar binnen proppen !!
De oude bus had het er behoorlijk moeilijk mee ...hier en daar was het flink klimmen ....en dan met al die mensen erin .....!!
Er gaat ook van alles op het dak mee ,fietsen,backpacks,allerlei bouwmaterialen, planken en de bijrijder klimt iedere keer via een trappetje aan de achterkant van de bus er boven op en gooit dan van alles naar beneden .....onvoorstelbaar!!
Uiteindelijk kwamen we bij hostel Merida aan ,meteen ook de eindstop van de bus-
Het hostel lag prachtig in de middle of no where aan het meer en we kregen een mooie kamer met eigen douche en toilet.
Gelukkig hadden ze een goed dinerbuffet waar we iedere dag gebruik van gemaakt hebben want veel andere keus was er niet ....
De eerste dag kwamen er al om 8 uur allemaal kinderen keurig in schooluniform naar het hostel toe en dat was naast onze kamer .een ruimte waar allemaal tafel en stoeltjes stonden . Dat was een speciaal project wat ze hadden opgezet.Een juffrouw kwam en vanuit mijn hangmatje heb ik het heerlijk kunnen observeren. Aiye zat al om half 8 op een stoeltje en was er niet meer weg te slaan Die heeft dus 1.5 uur alles mee gedaan De juf ging eerst wat zingen en toen een tekenles ofzo ......helaas kon ik niet alles verstaan maar begrijp wel wat de bedoeling was ,,,,De juf tekende een poesje van 2 cirkels en de kinderen 5 -6 jaar moesten dat natekenen ....en ff later ging ze het over een cirkel ,vierkant en rechthoek hebben Ook dat moesten de kinderen natekenen !!!!
Daarna vrij tekenen en ook nog iets van tellen ...klassikaal tellen van 1 naar 10 in het Spaans en later ook in het Engels
Het was leuk om te zien maar het onderwijs is zo anders en volgens Sabine ook super slecht !!.......er is dus gewoon geen materiaal !!!...ja wat papier en wat kleurtjes ...wat zijn de kinderen in Nederland dan verwend zeg ---------!!
Toen Aiye het zat ging worden zijn we een wandeling naar de waterval gaan maken Het tempo lag niet zo hoog want Aiye loopt wel ....maar zit ook regelmatig op Willem zijn nek!!
Tijdens de picknick aan het water kwamen er opeens een aantal koeien aangelopen en een knulletje niet ouder dan 10 -12 jaar op een groot wit paard De koeien mochten ff wat drinken ...Een prachtig gezicht !!!
Na ongeveer 2 uur wandelen langs het meer kwamen bij de ingang van de waterval maar helaas we hadden ons niet helemaal goed laten voorlichten want er was geen vervoer aanwezig om dichter bij de waterval te komen en die was nog ruim 3 km weg .......!!! maar ophoog klimmen he ...Later lazen we dat je daar nog 2 -3 uur over doet !!
en ja met Aiye bij ons ging dat dus niet ........Dus wij weer terug lopen ,af en toe ff in het water ,wat eten,i en aan het eind een ijsje ......
Onderweg kom je veel paarden tegen en we hebben ook nog apen in de bomen gezien en mooie vogels,
Prachtige tocht !!
De volgende dag zijn we naar een natuur bad geweest Oya der Agua de Mineraals springs Een prachtig gelegen plas water wat op natuurlijke wijze gezuiverd wordt en een beetje toeristisch is. Het was zaterdag dan komen de Nica mensen zelf ook .Aiye heeft er heerlijk in het water gespeeld en wij lekker gerelaxed !!
Op de terug weg ....ja we moesten weer over de hobbeldehobbel weg ...maar het went !! zagen we bijna op het einde van de rit opeens iets wat op een feest leek ... dus daar zijn we toen maar uitgestapt .
We vielen met onze neus in de boter Er was een houten afrastering gemaakt waarvan je van bovenaf in de ring kon kijken.Het was een jaarlijks terugkerend stieren feest!! De stieren worden beetje wild gemaakt en dan gaat iemand proberen er zo lang mogelijk op te zitten ...Niet helemaal gevaarloos .....!!
Wel heel leuk om te zien er zijn ook veel paarden met berijder in de ring want die trekken de stier de ring in....met veel muziek en gekrijs van de Nica mensen !! Heel spectaculair !!
Aiye vond het ook geweldig al die paarden en stieren bij elkaar !!
Zondag zijn we na het ontbijt weer richting huis gegaan. Gelukkig was er nu een plekje boven op het dek van de boot vrij Zodat we heerlijk in het zonnetje hebben gezeten en dus nergens last van hadden !!
We hadden een snelle aansluiting zodat we rond half 3 uur weer in Ticuentepe aankwamen. Je bent toch al zo gauw 6 uur onderweg ...Aiye is heel gemakkelijk tijdens reizen ....hij kijkt naar buiten of slaapt en af en toe een banaantje of danoontje dan is hij helemaal tevreden ...!!
Thuis bij Atelier Favela r gingen we meteen weer verder met feesten .....
Sabine had met de vrijwilligers een event georganiseerd omdat er komende week een bus van Soulfire op haar terrein komt staan .
Een groep van 8 jong volwassenen die met een grote bus door midden Amerika trekken en d.m.v muziek optrede aan hun geld komen en mee willen helpen om de wereld een stukje beter te maken......
Ze gaan hier dus in Atelier Favela ook lessen geven en vonden de container die vandaag dus min of meer officieel werd geopend helemaal geweldig !!
De hele beurt was door flyers uitgenodigd er er waren dus heel wat mensen.......Er werd eten en drinken verkocht door de plaatselijke bevolking en er was door muziek, kampvuur, een gezellige sfeer dus een geslaagd feestje !!
Kijk maar nar de foto¨s van alles dan krijg je een indruk !!
We vervelen ons nog niet ....straks in Turkije kunnen we gaan uitrusten .....
Een abrazo Marian

• 05 Maart 2014 - 07:59

Annemarie:

In 2 woorden: Geweldig en Jaloers.....

• 05 Maart 2014 - 08:30

Petra:

Hoi Vakantiegangers
    Wat een verhaal weer. Wat zien jullie veel en beleven veel en dat op jullie leeftijd!!! Gelukkig kun je in Turkie weer lekker uitrusten. Prachtig. Geniet nog maar van je kinderen, want de laatste 3 weken zijn zo om. Liefs vanuit Zeewolde

• 05 Maart 2014 - 10:59

Ria Vermeulen :

De avonturen blijven maar doorgaan he ! Erg leuk om te lezen ! Veel plezier met feesten xx

• 05 Maart 2014 - 18:23

Sonj:

Ik heb weer genoten van jullie avontuur. Wat een heel andere wereld is het toch.

• 06 Maart 2014 - 13:13

Piet Zaat:

Leuk om de reis zo te beleven, dit is het echte leven daar, dat ervaar je niet zo met een "FOX" of ÖAD" !
    Geniet er nog maar even goed van want het is zo eind maart en dan zit je weer thuis en kan je alleen maar van je herinneringen en foto's genieten.

Lieve groet aan allemaal van ons, Piet en Tiny.

• 06 Maart 2014 - 22:21

Anneke:

Echt een heel avontuur, met onze kleinzoon was het niet zo gemakkelijk gelukt hoor! Die vraagt na 5 min.al of we er zijn . Jullie hebben wel veel energie zeg, het zou voor mij wel allemaal teveel zijn helaas. Ik zou zeggen geniet er verder van , ik zie uit naar je volgende verhaal!

• 09 Maart 2014 - 16:40

KEES:

hoi wim & Marianne
    wat een mooie natuur zo te zien en een zeewaardig scheepje waar jullie mee zijn geweest