Bosawas - Reisverslag uit Peñas Blancas, Nicaragua van Marian Harmes - WaarBenJij.nu Bosawas - Reisverslag uit Peñas Blancas, Nicaragua van Marian Harmes - WaarBenJij.nu

Bosawas

Door: marian

Blijf op de hoogte en volg Marian

12 Maart 2014 | Nicaragua, Peñas Blancas

De afgelopen 3 dagen zijn we in Bosawas geweest een natuurreservaat in het noorden van Nicaragua,wat onder Unesco valt.
De reis er naar toe is zoals gewoonlijk weer een hele onderneming.
Wilmar en Rebecca hebben ons s¨morgens vroeg om 6 uur naar een bus terminaal gebracht dat scheelde al weer een beetje tijd ,want vanaf daar was het 3 uur met een bus dan een stukje met de taxi ,ff wachten ...weer naar andere bus dan dringen om die bus in te komen want die gaat vreemd genoeg maar 2x per dag en zit zit prop en dan ook prop vol !!
Gelukkig hadden we een zitplekje dus dat was wel aangenaam !! want ook die tocht ben je weer een paar uur bezig ...... Bij elkaar ben je dus 7 uur onderweg ....!!! maar het uitzicht is prachtig !!!
Je ziet van alles onderweg ...kleine dorpjes met hele simpele huisjes wat planken ,golfplaat e.a afval materialen en daar wonen ze dan in ........Er zijn ook wel wat mooiere huizen maar het grootste gedeelte leeft heeeeeeeel simpel !!In dorpjes gaat het meeste vervoer nog per paard en wagen .De mensen hebben ook geen auto voor de deur staan maar een paard,als ze tenminste het geld daarvoor hebben .
Hier en daar stappen mensen in die dan allerlei eten en drinken proberen te verkopen !!en zo hou je de tocht wel vol ....
Ook de natuur is heel afwisselend ...veel soorten bomen ,verschillende staan in bloei,bergen hoog en laag , uitgestrekte vergezichten veel vogels en ik heb zelfs een aapje vlakbij in een boom gezien !!
Zo af en toe val je een beetje in slaap want het is warm heel warm hier .....door de open raampjes vang je wat warme wind maar okee het is te doen !!
We kwamen dus begin van de middag aan en hebben Aiye bij Jean gebracht. Die woont daar voorlopig met een aantal vrienden die hebben daar ook een cultuur ,crea,voor kinderen opgezet.
Wij zijn naar ons hostel gegaan en we troffen het ....het was heerlijk weertje ,het zonnetje scheen. Terwijl Sabine ons had gewaarschuwd dat het er meestal regent !!! Het gebied valt onder het tropisch regenwoud We hadden dus regenjacks ,laarzen en dikke kleding mee.We zijn meteen de boel wat gaan verkennen en verder lekker in het gras bij ons huisje gelegen, uitkijkend op de prachtige bossen en enorme steenmassa¨s en hebben mooie vogels voorbij zien vliegen !
Vlak bij was er ook een hostel ¨Zen¨en daar zijn we steeds gaan eten ...wel ff wennen want alles draait hier om rijst met bonen en op natuurlijke basis met veel speciale kruiden !
maar okee er zaten soms ook een soort aardappels bij en tomaat en roerbak ei en heerlijke zelf gemaakte sapjes !!
De omgeving was er heel rustgevend ...Veel was van bamboe gemaakt ! Zelfs als je naar de toilet ging was het aan een kant een open ruimte waar je zo het bamboe bos in keek ...Heel komisch!
Er waren daar ook 2 vrijwilligers die in Nederland hadden gestudeerd een Belgisch meisje en een Finse jongen. Dus daar hebben we gezellig mee gekletst.
De volgende ochtend zijn we met Daniel de Finse jongen die vloeiend Spaans sprak en een gids vandaar een natuurwandeling gaan maken.
Zo dat was pittig !!!Het eerste uur was alleen maar klimmen !!De gids maakte al gauw een wandelstok voor ons en dat scheelde enorm.
We hadden geen water bij ons want dat zouden we onderweg wel tegen komen in beekjes maar ja niet meteen natuurlijk en verder was het volgende uur ook steeds stijgen !!De gids had een groot mes bij zich een machete en kapte alles weg om de weg vrij te maken. Deze route was nog niet veel gelopen omdat de officiële was afgesloten, daar was een film ploeg bezig.
Onderweg kregen we veel uitleg over de soorten bomen ,de vogels,vlinders,de koffieplantages die beneden aan volop waren en over van alles en nog wat.
Alles wat eetbaar was hebben we geproefd !Besjes ,vruchten,stengels waar water uit kwam en heel veel achtergrond informatie door Daniel die Culturele Antropologie heeft gestudeerd en heel veel wist. Het is toch ff duidelijker dat hij dat in het Nederlands kon doen !!
Uiteindelijk kwamen we ook bij een beekje waar we met een groot blad het heldere water hebben gedronken.Na ruim 2,5 uur lopen kwamen we bij het einddoel.... de rotsen die we vanaf beneden hadden gezien en vanaf daar heel hoog en groot waren. Zo dat hadden we toch maar mooi bereikt !!
Daar hebben we heerlijk genoten van het prachtige uitzicht !!
en toen de weg terug Gaat wel wat sneller maar toch ben je er ook gauw 1,5 uur mee bezig!!
De vogel liefhebbers moeten hier vast en zeker naar toe gaan want we hebben hele mooie gezien ....Er zijn hier wel 1000 verschillende soorten !!
Later bij het hostel hebben we een atlas van de omgeving gezien en mooie foto¨s wat je er verder allemaal zou kunnen zien !!
Daarna een heerlijke lunch ....Sabine vind het helemaal heerlijk ,die is dat eten al gewend ....maar okee het hoort erbij he ...Dus ik heb er ook het een en ander van gegeten !!
ff relaxen en dan nog ff verder de boel verkennen ....Na een poosje lopen kwamen bij een kleine gemeenschap met nog meer simpele huisjes en er was ook een klein schooltje ,altijd blauw met wit geschilderd aan de buitenkant.Wat zijn wij dan verwend zeg !!! Niet te vergelijken ...Kijk maar naar de foto¨s.
Er zijn daar dus ook geen winkels .....het is alleen maar natuur .bomen ,bomen en nog eens bomen....en koffieplantages en 2 hostels .
Voor boodschappen moet je met de bus mee ruim een uur verder op ......
Dus na het eten nog ff kletsen en dan duik je je bed in want de volgende dag wordt je vanzelf vroeg wakker en staat er weer een andere wandeling te wachten.
Om 7 uur naar de plaatselijke waterval gelopen waar Sabine een heerlijke douche heeft genomen !!en daarna door de koeienvelden heen op zoek naar de frambozen struiken !!Weer een tocht van ruim een uur heen Nou we hebben ze gevonden hoor ...Ik had gelukkig laarzen aan want het was op veel plekken aardig drassig. Willem zijn schoenen waren drijfnat en zijn onderkant van zijn broek ook ...maar ja je moet er wat voor over hebben om verse frambozen te eten !!!
We hebben in het huis bij Jean met elkaar gegeten en zijn daarna de terug tocht weer begonnen....
We moesten op tijd zijn want s¨avonds was er een surprise party voor Wilmar zijn 25ste verjaardag !
De reis verliep goed maar helaas ........Bij de overstap naar de andere bus kwamen we er achter dat de rugzak die in het rek boven ons lag opengemaakt was en de tablet was dus verdwenen ......!!
Stom stom ....altijd staat de tas tussen onze voeten zodat we er eten voor Aiye uit kunnen halen en meestal zit de tablet dieper in de tas maar nu een keertje achter een voorklep en ja hoor het was druk dus je hebt het niet in de gaten ......Als of ze het weten..... je bent natuurlijk toerist en je bent in hun ogen heel rijk !!
Ja ach vervelend want alle foto¨s van vroeger staan erop maar die hebben we ook nog thuis ergens en Willem is zijn bankgegevens ff kwijt maar ja het is niet anders ...beetje onze eigen schuld Sabine waarschuwt er steeds voor maar het gebeurt je toch ....!!
Thuis aangekomen gauw het feestje van Willie voorbereiden terwijl hij met Rebecca Sushi was gaan eten ....
Na de lessen rond 9 uur kwamen ze terug in een heel donker huis ...dachten ze dan maar al gauw floepte de lichten aan en was Willy blij verrast!! Natuurlijk moest hij ff later ook een pinata stuk slaan een traditie hier in Nicaragua. Een pop of vorm gevuld met snoep die je geblinddoekt kapot moet slaan en die bevestigd is aan een touw zodat hij heen en weer geslingerd kan worden Je bent er pas mee klaar als de snoep op de grond valt !! Onder luid gejuich is het gelukt Aiye vond het allemaal prachtig om te zien ...in juni mag hij het doen als hij 3 wordt !!
Verder is het tot in de kleine uurtjes een gezellig feestje geweest met vrienden en de vrijwilligers hier van het huis.
Zo nu straks nog ff de foto¨s overzetten dan kan ik er wat uitzoeken die ik er bij zal plaatsen ....moet wel een selectie maken want ik heb er wel honderd gemaakt .......!! Alles is zo prachtig hier en zo anders dat je alles wel vast wilt leggen maar de beste indruk krijg je pas als je hier zelf in Nicaragua komt kijken !!!
Tot het volgende avontuur ......Abrazo Marian

• 12 Maart 2014 - 22:09

Petra:

Wat een verhaal weer. Goh, wat hebben jullie veel gezien, veel ervaring opgedaan. Inderdaad je kunt het heel mooi vertellen, maar als je het zelf ziet krijg je toch de beste indruk hoe alles daar gaat.
    Geniet nog de laatste weekjes en dan kun je thuis weer lekker uitrusten.

• 13 Maart 2014 - 10:39

Monique:

Wat maken jullie veel mee en wat zien jullie veel!! Geweldig om te lezen weer, je schrijft het zo mooi op!
    Nog een weekje en dan zijn jullie er weer:-) Nu nog even lekker genieten met je gezinnetje!
    Liefs en dikke knuf van mij!

• 13 Maart 2014 - 15:43

Piet Zaat:

Leuk om je verslag te lezen, jullie maken wel heel veel mee maar in die landen gaat het allemaal wat anders dan bij ons, maar leuk om het meetemaken vooral met Sabien erbij, die de taal goed spreekt, dan begrijp je het iets makkelijker. Al dat vreemde eten is voor jou zeker een goeie lijnkuur!
    Nou geniet van je laatste week, we spreken je snel. Liefs van ons,xxx

• 13 Maart 2014 - 18:30

Ria:

Hoi Willem en Marian,
    Wat een gave avonturen hebben jullie weer meegemaakt. En wat een mooi gebied. Echt uniek hoor al die avonturen. Hoe moet dat straks nu wanneer jullie weer in dat "saaie" Turkije zitten. Dat wordt echt afkicken. Geniet nog lekker van de laatste week alweer! Groetjes

• 17 Maart 2014 - 13:06

Keess / Joke:

wat een belevenis zo,n tocht prachtig de natuur op de foto,s te zien
    ja Willem moeten we toch weer naar istanbul als je tablet gejat is
    geneit nog van de vakantie en tot horens
    ps morgen komt wout & sjaan op de koffie naar vlissingen

gr kees / joke

Verslag uit: Nicaragua, Peñas Blancas

Marian

Wij zijn de ouders van Sabine harmes die sinds 2010 in Nicaraqua woont en werkt. Ze heeft in 2007 een eigen stichting opgericht Atelier favela om kansarme kinderen en jong volwassenen een kans te bieden op een beetje geluk.na eerst een aantal jaren in Brazilie te hebben gewerkt is ze in Nicaraqua beland Atelier Favela geeft lessen aan jongeren in kunst,muziek,dans,theater en acrobatiek.Ook is er regelmatig een leer/werk traject waardoor jonge mensen aan hun toekomst kunnen werken doordat ze duurzame producten leren maken. Kinderen die door armoede geen toegang hebben tot goed onderwijs kunnen zich binnen Atelier Favela ontplooien.Met behulp van veel vrijwilligers uit heel veel verschillende landen van de wereld kan zij haar stichting draaiende houden. Deze reis zal de tweede keer zijn dat we in Nicaraqua zullen zijn De eerste keer hebben we nog niet veel van het land gezien omdat Sabine toen zwanger was.Inmiddels woont en werkt ook onze zoon Wilmar daar en helpt mee met de stichting.We gaan genieten van onze kinderen en kleinkind Aiye en het land bekijken.

Actief sinds 28 Dec. 2013