las Penitas beach te Leon - Reisverslag uit León, Nicaragua van Marian Harmes - WaarBenJij.nu las Penitas beach te Leon - Reisverslag uit León, Nicaragua van Marian Harmes - WaarBenJij.nu

las Penitas beach te Leon

Door: marian

Blijf op de hoogte en volg Marian

19 Maart 2014 | Nicaragua, León

We zijn vanmiddag weer terug gekomen uit Leon. De stad Leon hadden we al eerder bekeken.... nu hebben we voor de kust gekozen,Las Penitas Beach
Het laatste weekendje met elkaar samen met Sabine ,Aiye ,Wilmar en Rebecca en wij. Eind van de week gaan we terug richting Panama reizen ,want volgende week donderdag vliegen we weer naar Amsterdam.
De reis er naar toe viel mee deze keer maar 3 uurtjes !!Eerst de tuc tuc ,dan de bus naar Manaqua.daarmee naar Leon en vanuit daar met een taxi naar de kust.
We hebben het gezellig gehad ....Sabine was er al eerder geweest en wist dus het juiste hostel daar aan het water. Het ligt aan de oceaan maar het bestaat uit een groot wad Een groot gedeelte van de dag staat er een laagje water en zo tegen 3-4 uur komt het water opzetten en stroomt het helemaal vol. Zo kan Aiye er heerlijk spelen en hoef je niet bang te zijn voor de hoge grote golven die verderop bij de zee zijn ....
We hebben er prachtige wandelingen gemaakt over het wad naar de grote wilde zee Er zijn veel vissersbootjes met vissers die hun vis aan het schoon maken zijn en verder veel mooie schelpen daar,en de mangrove bossen in het water.
De tweede dag hebben we een hutje opgezocht en daar heerlijk al luierend de dag doorgebracht af wisselend met een stuk lopen.
Ze hebben er heerlijk vis gegeten maar dat is aan mij niet zo erg besteed he .....
Verder is het er heel relaxed ,veel hangmatten waar je heerlijk in kan dommelen en s ävonds gezellig gitaar muziek.
Voor de terug reis hadden we gekozen om met de bus terug te gaan i.p.v de taxi dat ging goed alleen het laatste stukje was weer heel speciaal .
Het deed Willem denken aan zijn militaire dienst Het was een vrachtwagen waar aan weerszijde een bank vast zat waar krapjes aan 8 mensen konden zitten ...maar er moesten er ook nog eens aan beide kanten 8 mensen voor staan ....Dus gewoon volle bak !!!maar ja wat wil je he voor 5 cordubas ...15 cent !!!!en dan ongeveer een kwartier verder op bij het juiste busstation afgezet te worden.
Het openbaar vervoer is hier echt spot goedkoop ....Niet altijd even luxe maar ach je went eraan !! en soms heb je de expres bus die stopt maar weinig en brengt je nog sneller op de juiste bestemming
Nu naar Leon voor 1euro 50 zit je ruim 2 uur in een busje !! Geen geld toch he !! Ook de tuc tuc brengt je voor 10 of 15 cordubas een kwartier verop
Maar het einde gaat een beetje naderen ....De laatste dagen zijn aangebroken Ik ga de kids en Aiye natuurlijk wel missen maar vind het ook wel weer fijn om naar huis te gaan .....Wij zijn toch wel een beetje meer luxe gewend ,je eigen badkamer.toilet,warm douchen,alles goed kunnen wassen met warm water ,gestreken kleding dragen !! ha ha wel handig hoor 3 maanden niet hoeven te strijken.......
Niet iedere avond je voeten te hoeven schoon schobben omdat hier gewoon alles aarde is en je er lekker met je slippers in loopt.Dus eind van de dag zien je voeten er niet uit !! Aiye kan je ieder half uur wel onder de douche zetten.......Die ziet er heerlijk vies uit maar geniet wel van zijn vrijheid!!
maar ik zal ook de mooie natuur hier missen,het mooie weertje en al de leuke dingen die we gedaan hebben......
Sabine en Wilmar gaan weer graag hun eigen gang zonder dat Paps en Mams op hun vingers zitten te kijken !! ha ha
Spannend hoe het allemaal verder met hun gaat verlopen hier in Nicaragua !!Sabine met haar container en Wilmar met Rebecca en zijn Spaanse taal en zijn bron van inkomsten ...Hij haalt de vrijwilligers op van het vliegveld en brengt ze weg en nu ook verhuur van fietsen ...
afwachten of het allemaal een beetje gaat lopen ....
We houden contact via skype ...gelukkig kan dat goed......
Straks nog ff wat foto¨s erbij zetten dan kunnen jullie ook zien wat wij gezien hebben ......
en dan verder nog ff genieten van alkaar de laatste dagen
Tot de volgende keer
liefs vanuit Nicaragua

• 19 Maart 2014 - 06:56

Petra:

Hoi vakantiegangers

Aan alles komt een eind. Wat hebben jullie veel gezien en meegemaakt. Nu komt het moeilijkste gedeelte: afscheid nemen. Maar ja, het is niet anders. Gelukkig is er Skype. Wij kunnen er van meepraten.
    Ik hoop dat de terugtocht goed verloopt. Jullie weten nu wat er ongeveer kan gaan komen. Gelukkig hebben jullie geen verboden artikelen, zoals kaas en zaden, meer bij jullie. Goede reis terug, doe the kids maar de groetjes van ons en tot gauw.

• 19 Maart 2014 - 07:33

Loes:

Ontroerend hoor Marian, heel veel sterkte met afscheid nemen en een heel behouden thuisreis. Dan lekker onder de douche tot je weer naar Turkije gaat

• 19 Maart 2014 - 07:39

Ria:

Nou geniet er dan nog maar f extra van ! Heb niet t idee dat Wilmar ook nog terug komt! Doe ze allemaal de groeten en n goede terugreis ! Tot in Turkije xx

• 19 Maart 2014 - 09:44

Leo:

Mooi om te lezen. Bij kronkelige wegen weet je nooit wat er achter de volgende bocht komt. Maar dat is ook wel interessant. Met zoveel nieuwe indrukken moeten jullie weer afscheid nemen en lopen paden uiteen. Maar contacten en verbanden blijven en niet alleen via skype. Sterkte bij afscheid en reis. Tot spoedig ziens.

• 19 Maart 2014 - 10:31

Ada:

Dubbel he, verlaten en weer naar huis! Spannende en leuke verhalen zullen wij dan gaan missen.
    Goede tijd nog eventjes samen, genieten en liefs. Tot gauw.

• 19 Maart 2014 - 11:23

Piet Zaat:

Leuk om weer te lezen wat jullie allemaal meemaken, Heel avontuurlijk, wij kunnen ons er iets bij voorstellen in die landen leven ze iets makkelijker, weinig regels en tijd.
    Wel een prachtige natuur en een heerlijk klimaat maar hier is het ook niet slecht, de zon schijnt alleen iets kouder!
    Wij wensen jullie een goeie terugreis en doe ze daar allemaal de groeten van ons , we zien jullie snel!

• 20 Maart 2014 - 13:18

Anneke Nagelhout:

Geniet van de laatste dagen samen en bedankt dat ik via je verslagen met je mee op reis kon, ik vond het prachtig in alle opzichten!

• 20 Maart 2014 - 19:13

Kees & Joke:

hoi Marian & Wim
    zeer mooie natuur zo te zien
    jullie hebben wel genoten , ik denk dat Aiye het niet leuk vind als de verwennerij voorbij is
    we wensen jullie nog fijne dagen bij de kids en een goede terug reis gewenst
    wij gaan bijna de koffers pakken

gr kees / joke

• 20 Maart 2014 - 19:19

Sonja:

Jullie hebben zoveel bijzondere dingen meegemaakt, dat je straks thuis misschien wel denkt dat het allemaal niet echt gebeurd is,.Gelukkig hebben jullie dan de foto's nog;)
    Wij vinden het ook wel leuk om jullie verhalen live te horen. Zou dat nog lukken ???

Verslag uit: Nicaragua, León

Marian

Wij zijn de ouders van Sabine harmes die sinds 2010 in Nicaraqua woont en werkt. Ze heeft in 2007 een eigen stichting opgericht Atelier favela om kansarme kinderen en jong volwassenen een kans te bieden op een beetje geluk.na eerst een aantal jaren in Brazilie te hebben gewerkt is ze in Nicaraqua beland Atelier Favela geeft lessen aan jongeren in kunst,muziek,dans,theater en acrobatiek.Ook is er regelmatig een leer/werk traject waardoor jonge mensen aan hun toekomst kunnen werken doordat ze duurzame producten leren maken. Kinderen die door armoede geen toegang hebben tot goed onderwijs kunnen zich binnen Atelier Favela ontplooien.Met behulp van veel vrijwilligers uit heel veel verschillende landen van de wereld kan zij haar stichting draaiende houden. Deze reis zal de tweede keer zijn dat we in Nicaraqua zullen zijn De eerste keer hebben we nog niet veel van het land gezien omdat Sabine toen zwanger was.Inmiddels woont en werkt ook onze zoon Wilmar daar en helpt mee met de stichting.We gaan genieten van onze kinderen en kleinkind Aiye en het land bekijken.

Actief sinds 28 Dec. 2013