SanJose in Costa Rica - Reisverslagen van Marian Harmes - WaarBenJij.nu SanJose in Costa Rica - Reisverslagen van Marian Harmes - WaarBenJij.nu

SanJose in Costa Rica

We waren vrijdag 17-1 om 21.00 bij de Ticabus om ons intechecken voor de reis naar Costa Rica We zouden om 23.00 vertrekken maar dat werd al 24.00 Wat een chaos daar zeg ......rijen met mensen ,overal enorme koffers.backpacks en een hoop zooi.... wat die mensen allemaal wel niet meenemn naar vrienden of familie is Costa Rica Het lijkt wel of ze een jaar weg gaan Dan zijn wij heel bescheiden hoor met onze 2 backpacks voor 3 maanden !!
Het eerste stuk ging goed.... eigenlijk zouden we achter elkaar zitten omdat alle andere plaatsen vol zaten maar gelukkig zei de grote neger waar ik eigenlijk naast moest zitten dat hij wel wilde wisselen ...Gelukkig maar want ik had van te voren al tegen Willem gezegd ,dat hij maar naast een vreemde vent moest gaan zitten hoor ....maar gelukkig was het allemaal niet nodig ------
Onderweg kregen we nog politiecontrole ----lig je net een beetje te slapen komen ze met een schijnwerper de bus in ....Gaan ze alle namen opnoemen .....en willen ze alle paspoorten zien ...
Okee is goed ...dan daarna maar weer wat weg dutten totdat we bij de grens van Panama waren !! Daar moesten we er allemaal uit en in een rij gaan staan. We snappen natuurlijk niets van wat er in het Spaans wordt gezegd dus we volgen maar netjes de andere mensen in de bus.
Maar opeens moesten we uit de rij en onze koffers moesten de bus uit !!
Met veel moeite hadden die kerels al de bagage van al die mensen erin gekregen in Panama City..... Nu kon het er weer uit !!
We moesten naar een ruimte waar we alles io een rij moesten zetten en wat bleek ....Nadat ze alle namen van de inzittenden hadden oopgenoemd kwam er een politie volledig bewapènd met een grote hond !!
Zoekend en snuffelend naar drugs !!! Het leek me niet verstandig om er foto¨s van te maken maar het was wel spannend om mee te maken ...
Ik heb er later wel foto¨s van kunnen maken van een ander groep !!
Aan een tas bleef die hond lang snuffelen en krabben Die vrouw moest dus ook naar een kamertje erachter en daar zal ze haar tas wel hebben moeten leeg halen.....maar zal wel loos alarm zijn geweest want ze was later weer gewoon bij de groep. Toen weer alle bagage terug in de bus !! en weer terug in die gigantisch lange rij en nu maar wachten en wachten en wachten en nog eens wachten voor een stempel !!
Weet je hoelang al die ongein heeft geduurd -----------5 uur !!!We waren om half 7 bij de grens en om half 12 dachten we nadat we de stempel hadden bemachtigd dat we alles hadden gehad en door konden rijden!!
Wat bleek dit was alleen om Panama uit te mogen -----!!!
Na de stempel zochten we de bus en die bleek al een stuk verder op te staan ......bij de grens om Costa Rica in te mogen !!!
Nee he ......daar begon het ritueel opnieuw..... Weer alle koffers en zooi de bus uit maar nu moesten we zelf met onze bagage in de rij staan en werd alles handmatig gecontroleerd ---We waren al bang dat de Kaas ,chocolade e.a etenswaren en ook de zaden die Sabine graag wilde hebben zouden ontdekt worden..... want je vult een papier in dat je niets van dat soort spul bij je hebt .........O o ....
maar gelukkig ...ze vonden het blijkbaar te veel werk om de backpacks te openen dat ze ons zonder veel controle door lieten gaan !! yes !! De Kaas hebben we dus nog voor je Sabien !!!
He he.... Dit ging gelukkig wel sneller maar nam toch ook nog 2 uur in beslag !!! Maar ach je kletst wat met die en met die....
Er zaten nog wat toeristen in de bus ...2 Duitse jongens een Italiaanse man en er is genoeg om steeds maar naar van alles te kijken...... Dus de tijd schiet toch wel aardig op -------
Trouwens met het opnoemen van de namen komen ze er bij Willem niet uit he ....Willibrordus Gregorius kunnen ze echt niet uitspreken !! ha ha
Bij de laatste controñe noemde ze hem gewoon Harmes...ha ha was echt komisch !!
Okee we waren in Costa Rica ... Dat was meteen te merken.... Heeel veel groen,bossen palmbomen,bergen,watervalletjes ,dieptes ..Een mooie tocht !! Onderweg nog een stop om wat te eten en i.p.v 2 uur waren we om 7 uur op de eindbestemming SanJose .
Met de taxi naar ons hotel en wat gegeten en lekker douchen en ff bijkomen van het lange avontuur !!Zo maak je nog eens wat mee he en heb je wat te vertellen ......
De volgende dag waren we al vroeg op en kregen heerlijk gebakken eitjes voor ontbijt Toen de stad in ....Wat een mensen zeg ...Het was zaterdag dus bij ons dan ook wel drukker maar hier is het echt druk in het centrum in de winkelstraten !! Weer heel wat afgelopen .......gebouwen.kerken pleintjes.parken Veel vermaak op straat ,artiesten die van alles doen om wat geld te verdienen ,mensen die van alles proberen te verkopen op een kleedje en die alles razend snel kunnen opruimen als er Politie aankomt ....
Al met al heel gezellig !!
Om 4 uur hadden we met een zekere Jos afgesproken dat is een Nederlander die in Costa Rica woont en daar een Hotel heeft en die Sabine heeft geholpen met de comntaine verschepen. Hij is al 75 jaar maar nog heel actief met van alles .....Zijn zoon runt het hotel inmiddels maar we zijn er wat wezen drinken en na een rondleiding in de omgeving en ook van zijn prachtige hotel werden we uitgenodigd om met hem in zijn hotel te eten in de tuin !! Het was heel gezellig ....we hebben het over avn alles gehad Hij vond het ook gezellig om weer eens Nederlands te praten ....
De volgende dag Zondag heeft Willem Ajax- PSV kunnen kijken !!!!!
Na het ontbijt was het hierop Fox op de t.V !! Willem ook weer helemaal blij ...Aljax heeft gewonnen maar was volgens hem geen mooie wedstrijd !! Ik heb toen heerlijk in het zonnetje buiten gezeten en mijn dagboek bij geschreven en lekker zitten lezen .... Daarna weer van ales bekeken in SanJose..... Niet echt de natuurparken want die liggen te ver van de stad af ...maar we hebben ons heerlijk vermaakt !!
Nu is het avond hier en bij jullie 7 uur later dus midden in de nacht !!
Nog een oaar uurtjes slapen voor jullie en dan begint de nieuwe werkweek.!!
We zullen aan jullie denken als we in de bus zitten ......morgen ochtend vroeg gaan we met de Tica bus naar Nicaraqua een trip van 9 uur rijden .......Ben heeeeel benieuwd hoe het bij de grens eraan toe gaat ___
De Kaas verstoppen we in ieder geval heeeeel goed onderin ......
Morgenavond zijn we dus bij Sabine en Wilmar !!

Tot in Nicaraqua bij ons volgende avontuur !!!