St Juan del Sur - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Marian Harmes - WaarBenJij.nu St Juan del Sur - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Marian Harmes - WaarBenJij.nu

St Juan del Sur

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Marian

01 Februari 2014 | Nicaragua, San Juan del Sur

De afgelopen 3 dagen zijn we saampjes in SanJuan del Sur geweest Een heel gezellig plaatsje aan de kust ong. 130 km hier vandaan.
Sabine had precies op papier gezet hoe we er moesten komen......en het is gelukt hoor !!
Eerst met de bus naar Manaqua en daar met de bus naar Rivas en dan weer een andere bus naar San Juan .Het is een hele beleving zo n bus reis.....Je kijkt je ogen uit !!Echt zo anders dan in Nederland....!!
De bussen zien er op zich wel gaaf uit aan de buitenkant maar ze zijn oud !!! zo oud !! Die liggen bij ons al jaren op het autokerkhof ...maar ja de motor doet het hier nog .....dus ze rijden er gewoon in .....!!
De banken zijn bijna allemaal kapot en zitten los en de vering is ook ver te zoeken ....maar wat maakt het uit !!!Je kan ook niet te veel verlangen .....die tocht die bij elkaar ong.4,5 uur duurt kost omgerekend maar 2 euro 80 !!!
Ik had al eerder verteld dat ze er maar mensen bij proppen maar omdat wij steeds naar de begin terminal gingen konden wij gelukkig zitten!!
Ik heb vandaag geteld en stonden ong.36 mensen in het gangpad !!en op de stoelen worden ook gewoon extra mensen opgeduwd !!
Wat Sabine voorspeld had gebeurde ook .....bij Rivas komen er allemaal kereltjes naar je toe .Ze kwamen zelfs al de bus in die je met de taxi naar San Juan willen brengen !! tegen dure prijzen he !!20 dollar !!
Maar met de bus 60 ct is gewoon veel leuker ......Je ziet veel meer van de omgeving,het landschap en de bevolking.
Ze nemen ook van alles mee die bus in he .....en is het wat te groot dan gaat het op het dak ,zoals je fiets,een banche met jonge hondjes ,grote backpacks.kisten ,manden.... De hele ratteplan ......geen probleem hoor !!
Onderweg stappen er ook steeds verkopers binnen met drinken, eten warm of koud of snoep of allerlei andere lekkernijen die die vrouwen meestal zelf thuis bakken ...Zo proberen ze wat bij teverdienen !!
Eenmaal in San Juan vonden we een leuk Hostel ,het hostel waar Sabine al vaker in geweest was, was vol maar gaf deze door en dat was uitstekend !! Zelfs met een klein zwembadje
Op de foto s kan je zien dat het een mooie baai is Een stuk verder op staat op een berg een grrot Christusbeeld wat ze een beetje nagemaakt hebben van Rio de Janeiro Daar zijn we toen ook geweest dus nu ook een wandeling van 1,5 uur de berg op .....en we waren er !!! Terug ging sneller hoor !!
Leuke winkeltjes ,strandtentjes .restaurantjes en mooi water ! en een zonnetje van rond de 30 graden !! Dus wel om uittehouden !!!
We hebben daar heerlijk gegeten ,geluierd ,gezwommen,gewandeld,heerlijke ijsjes gegeten
Vrijdag ochtend de hele rit weer terug en nu is het inmiddels vrijdagavond.
We hebben net een gezellig feestje gehad een vrijwilligster was jarig en dan is er taart en volop dansen met de leerlingen die met elkaar eerst een film hadden gekeken ...Wat een sfeertje !! Dansen kunnen ze daar wel Sabine heeft dat salsa en marinca dansen inmiddels ook al heel goed onder de knie Wilmar krijgt nog wat les van Rebecca want die kan het ook heel goed ...!!Ze kan ook nog mooi zingen hoorde we vanavond ...
Er komen gitaren te voorschiijn en het is dan gewoon een gezellige boel hier ......!!
Nu hebben we onze backpacks weer ingepakt want vannacht gaan we vliegen naar de corn islands samen met Sabine en Aiye.
Kan Sabine heerlijk ff 14 dagen bijkomen want dat heeft ze wel verdiend na al dat vele klussen en regelen !!!
Op de foto s krijgen jullie een beetje een indruk van de omgeving en het dak van de container en gewoon het sfeertje hier ......!!
Wij genieten ervan !!!
Tot het volgende verslag van de little corn islands !!
Warme Abrazo Marian en Willem

• 01 Februari 2014 - 08:52

Petra En Frans:

Hoi, hoi.
    Weer leuk om alles te lezen. We hebben ook de foto's ontdekt. Leuk hoor om er nu ook beelden bij te zien. Die vrijheid, die ruimte , heeft veel weg zoals bij Sander en randi. Heerlijk gewoon bezig zijn. Geen haast, niet op tijd werken. Heel relaxed. Geniet nu maar van de corn islands. We wachten op het volgende verslag. Liefs frans en petra

• 01 Februari 2014 - 10:00

Carel:

Leuk om te lezen, wat n avontuur. Geweldig om zo' n tijd met Sabine en Aye op te trekken. Foto's geven mooi beeld . Veel plezier. Liefs Carel

• 01 Februari 2014 - 18:55

Sander:

Ahhhhhhhhh jaloersssssssss! So much fun!

• 01 Februari 2014 - 23:29

Diana:

Geef Sabine en Aiye maar een dikke kus van mij. X

• 02 Februari 2014 - 01:21

Piet Zaat:

Leuk om je verslag te lezen zo blijven wij op de hoogte van wat jullie allemaal beleven, heel avontuurlijk. Ik kan me goed voorstellen hoe zo een busreis gaat, weet je nog in Brazilië, Geniet er maar van jullie zullen wel heel veel te zien krijgen, tot het volgende verslag, groetjes en liefs van ons.

• 02 Februari 2014 - 14:37

Sonja:

Wat leuk om jullie zo te kunnen volgen. Op de foto's ziet het eruit of jullie niet anders gewend zijn. Helemaal thuis dus! Geniet lekker met z'n viertjes op dit vakantiereisje en verwen Sabine maar eens lekker. Zo te begrijpen heeft ze dat hard nodig.
    liefs Sonja

• 02 Februari 2014 - 18:45

Kees & Joke:

leuk verhaal en zo te lezen en mooi land
    veel plezier op dee volgende trip

gr kees / joke

• 02 Februari 2014 - 21:25

Ger En Michelle:

Ha Wim en Marian,

Sorry dat dit pas ons eerste berichtje is. Lekker genieten nu met jullie oudste kind en Aiye.
    Ik heb morgen bezoek van Astrid Meere, die ken je vast nog van vorig jaar!
    Geniet nog van je vakantie en een heel dikke knuffel voor jullie allemaal!

Kus

• 03 Februari 2014 - 22:46

Els En Herm:

Hallo Marian en Wim
    Wat een belevenissen allemaal. Geniet maar lekker op de corn eilanden en de groeten aan Sabine

Verslag uit: Nicaragua, San Juan del Sur

Marian

Wij zijn de ouders van Sabine harmes die sinds 2010 in Nicaraqua woont en werkt. Ze heeft in 2007 een eigen stichting opgericht Atelier favela om kansarme kinderen en jong volwassenen een kans te bieden op een beetje geluk.na eerst een aantal jaren in Brazilie te hebben gewerkt is ze in Nicaraqua beland Atelier Favela geeft lessen aan jongeren in kunst,muziek,dans,theater en acrobatiek.Ook is er regelmatig een leer/werk traject waardoor jonge mensen aan hun toekomst kunnen werken doordat ze duurzame producten leren maken. Kinderen die door armoede geen toegang hebben tot goed onderwijs kunnen zich binnen Atelier Favela ontplooien.Met behulp van veel vrijwilligers uit heel veel verschillende landen van de wereld kan zij haar stichting draaiende houden. Deze reis zal de tweede keer zijn dat we in Nicaraqua zullen zijn De eerste keer hebben we nog niet veel van het land gezien omdat Sabine toen zwanger was.Inmiddels woont en werkt ook onze zoon Wilmar daar en helpt mee met de stichting.We gaan genieten van onze kinderen en kleinkind Aiye en het land bekijken.

Actief sinds 28 Dec. 2013