little Corn island - Reisverslag uit Corn Island, Nicaragua van Marian Harmes - WaarBenJij.nu little Corn island - Reisverslag uit Corn Island, Nicaragua van Marian Harmes - WaarBenJij.nu

little Corn island

Door: marian

Blijf op de hoogte en volg Marian

12 Februari 2014 | Nicaragua, Corn Island

Zo we zijn weer terug in Ticuentepe Wat een belevenis allemaal de afgelopen 9 dagen ...Er was daar weinig internet dus ik zal jullie nu ff een verslag doen.
Zaterdag 1 febr kwam de taxi om ons naar het vliegveld te brengen.We zouden heen grotendeels vliegen en terug met openbaar vervoer.Het vliegen was op zich al avontuurlijk want het was een vliegtuigje waar 36 in konden,dus niet eens zo een inne mienie,er waren er ook van 12 pers. maar wel ff anders als de grote Boeings !!
De bagage werd gewogen maar ook de mensen moesten op de weegschaal !!ff rekenen he of het gewicht allemaal wel kan !!Ik ben hier pas dus vast nog niet afgevallen ....maar oké de vlucht ging goed !!Het vliegtuigje bleef in de lucht !! We vlogen naar Bleufield en vandaar naar big Corn Island.
Daarna met een pangaboot, een houten boot met bankjes en een zware PK motor,naar Littel Corn Island
Nou dat hebben we geweten hoor .......!!!
Er werden 45 mensen ingepropt en al de bagage,we leken wel een bootje met vluchtelingen !!Toen begon de pret !!
De meest enge achtbaan en de splasch waren er niets bij !!Met een rot vaart stuiterde de boot over het water en dat een half uur lang he !!!
Aan de zijkant zat een doorzichtig zeil wat na 5 min varen over onze hoofden werd getrokken door mensen die er vast vaker in hebben gezeten want er gutste bakken water naar binnen,maar dat zeil maar klapperen want we hadden tegenwind en flinke golfslag !!
Aiye die bij Sabine op schoot zat riep steeds maar.... O nee ....wat doe je nou ....!!Hij vond het dus niet erg leuk ...en Willem zat gelukkig aan de zijkant want het scheelde niet veel .....hij zag al aardig groen en geel en met hem nog meer mensen ...want het was echt een bizar boottochtje !!!!
Maar ja je moet er wat voor over hebben he ....om op een mooi tropisch Caribisch autovrij eilandje te komen!!!
Eenmaal aangekomen op zoek naar een mooie verblijfplaats Sabine is er eerder geweest dus die wist precies de goede kant van het eiland ,daar waar een windje staat en de zee prachtig van kleur is !!
Het werd een klein hutje vlak aan zee op zich niet zoveel bijzonders,2 bedden en een tafeltje en een ventilator,maar je had weinig keus maar de
ligging zo vlak aan zee was prachtig !!
Rondom de hutjes overal zand,zitjes,ligbedden en hangmatten,een barretje met restaurantje en een steigertje met ligbedden waar we verschillende ochtenden de zon hebben zien opkomen !!
Dat was echt een prachtig gezicht!!Kijk maar naar de foto¨s
Doordat er steeds een flinke warme zeewind stond was het er goed uit te houden !! maar de zee was vaak wild, vandaar dat we meestal s¨middags naar de andere kant van het eiland liepen en daar was het als of je op een ander eiland kwam .......Rustige zee,minder mooi van kleur,geen wind dus behoorlijk warm!! maar wel goed strand om te spelen voor Aiye!
We zijn ook bijna het hele eiland rondgelopen, een avontuurlijke wandeling van ruim 2,5 uur!!,over het strand ,klauterend over rotsen door de junglebossen..... een hele mooie avontuurlijke tocht !!
Veel mooie vogels gezien,vlinders,grote leguaan !heel veel palmbomen ! en heel veel kokosnoten......en een prachtige zee !!en overal leuke etenstentjes ....
We zijn ook een keer met een bootje ,pas na een aantal dagen hoor...toen de schrik van de eerste boottocht bij Willem en Aiye wat over was. naar een rif gevaren en daar gesnorkeld!!
Aiye werd in een zwemvest gehesen en heeft gewoon mee gedobberd !!We zijn een heel stuk het rif opgegaan en Aiye vond het geweldig en wij konden snorkelen.We hebben prachtige gekleurde vissen gezien en onderwater planten en schelpen. De gids zwom voorop en wij erachter aan !!en een heel stuk verderop lag het bootje weer en zijn we ook nog naar een dieper rif gegaan waar we van die hele grote rogvissen zagen zwemmen zelfs een haai zo groot als een mens!!!! ,ik neem aan dat hij niet gevaarlijk is ,want die gids bracht ons er wel naar toen ....!!! en ook grote kreeften gezien ....dus al met al een mooie prachtige snorkeltocht !!!!
Moet nog ff vertellen dat Willem na een gezellige avond in een leuk tentje ,waar we heerlijk hebben gegeten,dood ziek is geworden. .....Na 2 uurtjes slapen werd hij wakker en voelde zich enorm beroerd ......Hij wilde er een dokter bij want hij was echt dood ziek Zijn handen en voeten waren ijskoud en zijn hoofd loei warm !!en zijn rechterkant verkrampt ....Hij kon niet opstaan ...!!!_Ik weet het niet... maar de bewaking zou de dokter gaan halen maar die bleek niet op het eiland te zijn ......dus helaas morgen dan maar naar Big island ....maar dat alles was gelukkig niet nodig ......nadat hij al zijn eten er uit had gegooid voelde hij zich een stuk beter !!
Sabine en ik hadden heerlijke filet mignon gegeten maar Willem garnalen ,dus waarschijnlijk heeft er toch een verkeerde tussen gezeten......Van de drank kon het niet komen hoor want dat het waren maar 2 tonga¨s die hij op had !! biertjes dus !!
Gelukkig is hij daarna in slaap gevallen en de volgende morgen voelde hij zich weer bijna helemaal oké !!!
We hebben heerlijk gerelaxt op het eiland en happy hour meegemaakt !! lekkere cocktails en heerlijk gegeten !!
De dagen waren lang ....want we waren steeds maar vroeg wakker !!! we hebben de zon op zien komen en ondergaan,aan de andere kant van het eiland ....Heerlijk genoten dus !!!!
Sabine en Willem hebben ook de.... rondom ...gegeten, de beroemde vissoep ....ik hoefde dat natuurlijk niet .....Als een van Velzen zijnde lukt dat niet zo best met vis he ....tenminste geen kreeften en garnalen en hele vissenkoppen enz ..... ik hield het dan maar bij kip !!!!
Toen kwam de reis terug ....We wilden niet met het vliegtuig want dat was een beetje te gemakkelijk he .....We zagen wel een beetje tegen de bootreis op de pangaboot op ..... maar dat is reuze meegevallen ...!!!
We hadden nu wind mee en het was heel relaxed ...daarna van BigCorn island met de passagiers boot naar vaste land ...Dat bleek dus een vrachtboot te zijn ,maar ook dat had Sabine eerder meegemaakt dus we hadden hangmatten gekocht en die hebben de werklui voor ons opgehangen ...We hebben heerlijk vanuit ons hangmatje naar de mensen kunnen kijken die overal op de grond probeerde te slapen.
We hebben dus zelfs nog een beetje kunnen slapen !!
Die tocht begon s¨avonds om 11 uur tot de volgende ochtend 5 uur en toen moesten we ,bleek later ,overstappen op weer een andere panga boot !!! die tocht duurde 2 uur maar was prachtig om mee te maken .......Vanaf big Corn de rivier af naar Ramas ,een tocht over een brede rivier met aan weerszijde de mangrove bossen,jungles,palmbomen ,af en toe houten hutjes waar mensen wonen, mooie vogels en prachtige uitzichten ...een geweldige tocht die erg meeviel We hadden nu wind mee dus de boot ging wel met een rotvaart maar lag goed in het water dus geen gestuiter ......Dus we konden volop genieten van de zon die op kwam en de prachtige natuur !!!!
Daarna nog een bustocht van 5 uur naar Managua en de taxi van half uur en toen waren we weer thuis !!! Heel vermoeiend maar enorm leuk om mee gemaakt te hebben !!!!
Aiye is echt een Nicaruaantje ,die slaapt overal ...!!In de bus met een paar dekentjes onder zich slaapt hij gewoon op de grond !!!Het maakt hem niet uit als hij maar regelmatig zijn banaantjes krijgt en zijn danoontjes !!! Hel lief is hij tijdens zo¨n reis !!! Onvoorstelbaar !!
Maandagavond waren we dus weer thuis van een prachtige reis !!! We boffen dat Sabine perfect Spaans spreekt zodat zij de boel voor ons kan regelen !!!
Nu gaat het leventje in Ticuentepe weer beginnen .....de groentetuin moet nog afgemaakt worden en de container is van binnen nog niet klaar en we hebben een leuk hangbankje van Bamboe hout gezien wat we willen gaan namaken ....Dus we zijn nog wel ff bezig hier .....Tot het volgende verhaal.......
Big Abrazo, Marian.Willem Sabine, Aiye en ook van Wilmar en Rebecca !!!

• 12 Februari 2014 - 06:36

Petra:

Hallo vakantiegangers
    Wat heerlijk om alles weer te lezen. Ik zie dat boottochtje helemaal voor me. Wat een ervaring.
    Geniet er nog maar lekker van.
    Hier zitten we volop tussen de olympische winterspelen. Ik begreep dat jullie wel op de hoogte zijn van alle gouden, zilveren en bronzen medailles. Vrijdag gaan wij oefenen in de sneeuw om misschien ook een keer mee te kunnen doen met de spelen.
    Groetjes van Frans en Petra

• 12 Februari 2014 - 08:14

Anneke Nagelhout:

Bij het lezen van je belevenissen komen bij mij veel herinneringen naar boven uit de tijd dat we op St.Lucia woonden. Vooral dat met die boot, ik voel het zeewater weer in mijn ogen prikken en zie de man voor mij verwoede pogingen doen om met een lege kokosnoot het water uit de boot te scheppen. Ik ruik de tropen bij het zien van de plaatjes en proef ahw in mijn mond het heerlijke fruit , vers geplukt uit de tuin, niet te vergelijken met hier.
    Geniet ervan en ik vind het leuk om op deze manier met jullie mee te reizen!
    NB. 33 jr geleden was deze manier van communiceren niet mogelijk, het was een hele klus om Nederland te laten weten dat er een dochter was geboren en het duurde weken eer we een reactie ontvingen, geweldig dat dit nu allemaal mogelijk is!

• 12 Februari 2014 - 08:59

Edith:

Wat een belevenis! Geweldig! Ja om ergens te komen moet je soms het er voor over hebben .
    Wat erg voor Wim. Ik weet hoe hij zich voelt. Ik heb het ook een keer meegemaakt in Florida. Ook vis gegeten ,je denkt dat je doodgaat.
    Ik heb de foto's nog niet gezien maar ben erg benieuwd naar dat mooie eiland. Dit is een reis om nooit te vergeten. Geniet ze en ook van je gezin. Gr.

• 12 Februari 2014 - 10:10

Leo:

Wat een spannend verhaal, alle zeeschuimers en landrotten bij elkaar !!! Ben benieuwd naar foto's. Groet

• 12 Februari 2014 - 19:21

Ada:

Jeetje, wat veeeeeeel hebben jullie gezien, gedaan, meegemaakt en vooral ook doorstaan, ha ha.
    Maar de mooie beelden op je netvlies van de onderwater gezichten zullen prachtig zijn.
    Geweldige belevenissen zeg, om (een beetje...) jaloers op te worden.
    Geniet nog verder, doe iedereen de groeten en liefs.

Sonja:

Wat een verhaal weer zeg. Wat maken jullie veel mee. Gelukkig dat het met Willem goed afliep, maar wel een aantal benauwde uren op zo'n eiland zonder arts kan ik me voorstellen.
    Later.... als jullie veilig achter de garaniums zitten, heb je in ieder geval genoeg avonturen beleefd om je te herinneren.;)

• 13 Februari 2014 - 10:09

Kees / Joke:

hoi willem & marjane
    dat is een geweldige reis geweest iets om niet te vergeten fijn dat sabina de weg weet
    zijn jullie al wat bij gekleurd ?
    veel plezier en tot horens

gr kees / joke

• 13 Februari 2014 - 13:27

Piet Zaat:

Hallo vakantiegangers,
    Dat is me wel wat zo met jullie, zoeken jullie dat allemaal speciaal op om het spannend te makend.
    Maar de ziekte van Willem is wel even schrikken, gelukkig was je er snel overheen anders had het jullie vakantie knap kunnen verstoren.
    Dat wegen van jullie en de bagage heeft met de hoeveelheid brandstof te maken wat ze mee kunnen nemen, dit i. v. m. het opstijgen, als hij te zwaar is hebben ze een probleem.
    Nu maar weer heerlijk aan het tuinieren en weer uitkijken naar het volgende uitstapje, of zit de schrik er een beetje in.
    Geniet van alles, aan allen de groeten,
    Piet en Tiny

• 14 Februari 2014 - 09:41

Ria:

Fijn om te lezen dat jullie allemaal in blakende gezondheid verkeren na het lezen van dit verslag!!!
    Wat kan de tijd lang duren hè wanneer je je afvraagt of je dit allemaal wel gaat overleven.(bootreis en voedselvergiftiging) in ieder geval genieten jullie met volle teugen van alle belevenissen en elkaar. Succes met de groententuin, liefs

• 15 Februari 2014 - 10:56

Marja En Ben:

Wat hebben jullie weer een hoop meegemaakt, spannend, maar ook heel gaaf denk ik. We zagen het helemaal voor ons. Toen we begonnen te lezen over Willem die 's nachts niet goed werd, moesten we even aan ..... denken, maar Willem werd gelukkig op tijd wakker.
    Geniet er nog van.

• 16 Februari 2014 - 16:15

Michelle :

Hey Willem en Marian,

Wat een verhaal. Het zal wel heel mooi geweest zijn op dat eilandje, wij kijken hier ondertussen volop naar de winterspelen. Groetjes aan Wilmar, Sabine en Aiye.

Liefs,
    Ger en Michelle

• 17 Februari 2014 - 17:03

Paul:

Een prachtige vakantie dat moet je inderdaad een keer gedaan hebben alleen dat eten?
    Overigens gaan wij de volgende week voor een maandje a;vast naar Mahmutlar en zijn 29 maart weer terug zodat wij daarna met jullie weer weg kunnen. Wij moeten denk ik nog wel even afspreken hoe wij van Gassapaza naar Mahmutlar gaan Moeten wij afspreken in Mahmutlar"
    Maar voorlopig is het nog niet zo ver geniet eerst maar van je dochter je kleinzoon en de natuur\\

Paul en Marijke

• 18 Februari 2014 - 13:13

Esther:

Wauwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww, wat een verhaal weer en prachtige foto's! Je kunt je vanaf hier niet voorstellen dat het allemaal echt bestaat :). Geniet nog en groetjes aan iedereen! xxxx